SANATORIA / wyszukiwarka

Kolejowe Sanatorium Uzdrowiskowe, Inowrocław

Miasto: Inowrocław

ul. Przy Stawku 12, 88-100 Inowrocław
tel. (52) 355 26 26

Ptaki słyszą, jak nadciąga tornado - i zawczasu się ewakuują, a kiedy wiatr ucichnie, wracają do gniazd. Potwierdziły to badania amerykańskich lasówek, które przed tornadem ostrzegają infradźwięki. Wyniki ich badań przedstawia "Current Biology". Migracja to dość częste zachowanie zwierząt. Pozwala opanować różne siedliska w tych porach roku, w których sprzyja pogoda, unikając miesięcy zbyt zimnych lub zbyt gorących. Do najlepiej kojarzonych zwierząt migrujących należą ptaki.
W procesie udomowienia u koni zachodziły zmiany dotyczące mięśni, równowagi, wydolności, zachowań społecznych, reakcji strachu i współdziałania. Ślady tych zmian, widoczne w 125 genach, naukowcy opisali w "PNAS". Naukowcy zidentyfikowali zmiany w DNA, które pomogły zamienić prehistoryczne konie - podobne jak te, przedstawione na naskalnych malowidłach - we współczesnych championów.
Naukowcy od lat z uwagą przyglądają się np. herbacie, kawie czy piwu i z tych obserwacji wysnuwają interesujące wnioski. Nieznane kryje się nawet w zwykłej herbacie. Sam Albert Einstein poświęcił akapit opublikowanego przez Naturwissenschaften artykułu z roku 1926 zjawisku zachodzącemu podczas mieszania herbaty – „paradoksowi fusów”.
Zespół naukowy z Politechniki w Walencji (Hiszpania) opracował technologię produkcji jadalnych osłon na sery żółte. Bazuje ona na ziołach, m.in. na oregano i rozmarynie.
Nauka przez sen budzi ogromne zainteresowanie, bo przecież wielu z nas zamiast spędzać czas nad książką powtarzając do znudzenia ćwiczenia wolałoby spędzić czas zupełnie inaczej, przyjemniej, zaś sen jest idealnym czasem na naukę, bez wysiłku, przy tzw. okazji. Niestety nie jest to aż tak proste. Odkrycia naukowców badających działanie mózgu i jego zdolność do nauki w połączeniu z ogromnym zainteresowaniem nauką przez sen sprawiły, że temat ten podchwyciły szkoły językowe oferując naukę języka obcego w śnie.
Nastolatki, które za mało śpią, mogą borykać się ze znacznie gorszymi konsekwencjami niż przysypianie na lekcjach chemii. Według najnowszych badań, są one w dużo większym stopniu niż wysypiający się rówieśnicy zagrożone otyłością.
Sroki wcale nie lubią lśniących przedmiotów, nie kradną biżuterii ani błyszczących kluczy. To tylko mit. W europejskiej kulturze często przewija się wątek sroki złodziejki, która - nie mogąc się oprzeć błyszczącym przedmiotom - kradnie je i zanosi do gniazda. W bajkach i legendach sroki kradną nierzadko z uporczywością kleptomanów.
Badania nad właściwościami ludzkiego mózgu, jego możliwościami i zależnościami pomiędzy poszczególnymi umiejętnościami, kompetencjami są zaskakujące. Prof. Boaz Keysar z University of Chicago uważa, że kluczową umiejętnością pozwalającą na ponadprzeciętny rozwój pozostałych kompetencji w obszarze rozwoju osobistego jest znajomość języka. To ona determinuje pochodne umiejętności logicznego myślenia, podejmowania decyzji, wyzwań, radzenia sobie ze stresem i przyswajaniem nowej wiedzy.
Kobiety, jak i mężczyźni potrafią brzmieć bardziej inteligentnie i władczo, ale tylko kobiety umieją zmieniać głos na bardziej seksowny, a mężczyźni na bardziej pewny siebie. Naukowcy z Allbright College uważają, że ludzie posiadają zdolność do intencjonalnego modyfikowania barwy głosu w zależności od wymogów sytuacji, ale między nimi występują w tym zakresie różnice międzypłciowe, które można tłumaczyć w kontekście kulturowym i ewolucyjnym.
Chronotyp człowieka jest powiązany nie tylko z jego nawykami dotyczącymi snu, ale również z cechami charakteru i tendencją do określonych sposobów postępowania. Okazuje się, że nocne marki są bardziej skłonne do ryzyka niż ranne ptaszki:)
Na zachodzie Czech, niedaleko uzdrowiska Karlowe Wary, w dolinie rzeczki Tepla znajdziemy malownicze, zabytkowe miasteczko Bečov nad Teplou. Niewątpliwie największą tutejszą atrakcją turystyczną, jest kompleks zamkowo-pałacowy, składający się z gotyckiej twierdzy, barokowego zamku i renesansowego pałacu. Zamek Bečov świętuje w tym roku trzydziestą rocznicę odnalezienia relikwiarz świętego Maura.
Ośrodek narciarski Filipovice w Jesionikach szykuje w sobotę 28 marca 2015 niezwykłą imprezę dla szerokiej publiczności – Open Cup w skokach narciarskich, z udziałem najlepszych skoczków, między innymi Jakuba Jandy.
Spędzanie świąt za granicą to trend, który wśród Polaków można obserwować już od kilku sezonów. Co ciekawe, coraz częściej decydują się oni na dalekie podróże. Według statystyk porównywarki ofert turystycznych KAYAK.pl, Polacy szukają okazji i kupują bilety lotnicze nie tylko do europejskich metropolii, które od lat są ulubionymi kierunkami na długie weekendy, ale coraz chętniej wybierają się również w trasy długodystansowe.
Dźwięki wydawane przez nietoperza, który natrafił na zdobycz, ułatwiają znalezienie pokarmu jego sąsiadom. Jak powszechnie wiadomo, nietoperze „widzą” w ciemności dzięki ultradźwiękom. Jednak smakowitego owada są w stanie wykryć za pomocą echolokacji z odległości nie większej niż około 10 metrów. Natomiast ultradźwiękowe piski innych nietoperzy, które właśnie zlokalizowały owada, mogą usłyszeć nawet ze 160 metrów. Głośne sygnały wysyłane przez polującego nietoperza niosą się znacznie dalej niż ultradźwięki odbijane przez małego owada.
Procesy życiowe w kluczowy sposób zależą od zjawisk zachodzących na błonach oddzielających wnętrze komórek od otoczenia. Dotychczas słabo poznane, mechanizmy odpowiedzialne za transport przez błonę komórkową będzie można badać szybciej i taniej – dzięki układowi mikroprzepływowemu zbudowanemu w Instytucie Chemii Fizycznej PAN w Warszawie. Układ pozwala seryjnie wytwarzać błony komórkowe i mierzyć zachodzące na nich zmiany.
Kulminacyjnym wydarzeniem upamiętniającym, przypadającą w 2015 r., 800 rocznicę przyjęcia Wielkiej Karty Swobód, uważanej za podstawę systemów politycznych w wielu krajach, będzie całogodzinne bicie w dzwony 14 czerwca 2015 r., w przededniu historycznej rocznicy.